بازی درمانی برای اختلال خواندن

بازی درمانی برای اختلال خواندن چه کمکی می کند؟ آیا بازی درمانی برای درمان کودکانی که اختلال خواندن دارند مفید است؟ در این مقاله بازی درمانی برای اختلال خواندن ما به تشریح این مساله و ذکر چند بازی درمانی برای درمان اختلال خواندن در کودکان می پردازیم. بگذارید ابتدا کمی در مورد این طیف کودکان بحث کنیم. در واقع کودکانی که خصوصیات و ویژگی های متفاوتی نسبت به عموم کودکان دارند، به تعلیم و تربیت ویژه نیاز دارند تا از کل استعداد انسانی شان استفاده کنند. افراد دارای اختلال یادگیری جزو این گونه از کودکانند که دارای مشکلات ویژه‌ای در یادگیری تحصیلی هسـتند. بر مبنای تحقیقات آماری صورت گرفته حدود 2 تا 10 درصد از کودکان مبتلا به اختلال خواندن هستند و معموملا تعداد پسرهایی که به اختلال خواندن دچارند چند برابر دخترها است. کودکان دچار اختلال خواندن اغلب تا قبل از سن مدرسه مشخص نمی‌شوند و اختلال خواندن این کودکان در دوران مدرسه و در رویارویی با تکالیف درسی تازه شناسایی می گردد. اختلال خواندن در کودکان در مقایسه با اختلالاتی نظیر اختلال نوشتن در کودکان و اختلال ریاضیاتی، شایعتر است. کودکان دارای اختلال خواندن ممکن است بسیاری از واژه‌ها را بلد باشند و به راحتی آنها را در مکالمه به کار بگیرند؛ اما قادر به درک و شناسایی نشانه‌های نوشتاری یا چاپی این کلمات نیستند. کودکان دارای اختلال خواندن با نوع خواندن، در نامیدن کلمه‌ها، حروف و اعداد نیز عملکرد ضعیفی از خود نشان می دهند. در حقیقت کودک در هنگام خواندن باید بتواند شکل‌های پیچیده و انتزاعی حروف و کلمه‌ها را بشناسد، آنها را به خاطر بسپارد و ادراک کند.در میان انواع روشها و رویکردهای درمانی و آموزشی برای دانش آموزان با اختلال یادگیری، روش بازی درمانی برای اختلال خواندن به لحاظ برخورداری از برخی ویژگی‌ها، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای  در میان راهکارهای مختلف دارد و ما در این پست به مبحث بازی درمانی برای اختلال خواندن می پردازیم.

بازی درمانی برای اختلال خواندن دانش آموز و کودک بابت جذابیت بازی برای کودکان موجب میشود تا نسبت به انجام آن علاقه داشته باشند و مشتاقانه در بازی درمانی برای اختلال خواندن شرکت نمایند. والدین از طریق نقش بازی کردن، مهارتهایی را شبیه انعکاس احساس، رفتار و همدلی با فرزندان خود فرا می گیرند. بازی درمانی والد  کودک بر دانش و مهارتهای کودکان تاثیر می گذارد و با افزایش سطح توجه کودکان دچار اختلال خواندن میتوان انتظار داشت که مشکلات خواندن آنها نیز بهبود یابد. طبق تحقیقات بازی درمانی آدلری باعث بهبود رفتارهای تحصیلی و رفتاری دانش‌آموزان من جمله درمان اختلال خواندن می‌شود. البته باید گفت عموم تحقیقات علمی صورت پذیرفته حاکی از تأثیر بازی درمانی بر مهارتهای یادگیری و خواندن در دانش آموزان و کودکان می باشد. در ادامه به ارایه چند بازی درمانی برای اختلال خواندن می‌پردازیم.

درمان اختلال خواندن

انواع بازی درمانی برای درمان اختلال خواندن در دانش آموزان و کودکان

1. بازی درمانی برای اختلال خواندن | درمان اختلال خواندن کودکان با بازی “کشف کلمه”:

در این بازی، کودکان باید کلمه پنهان شده در یک متن را پیدا کنند. این بازی کودکان را به خواندن متون تشویق می‌کند و تمرین مهارت‌های تشخیص کلمات را در کودکان بهبود می بخشد. بازی “کشف کلمه” می‌تواند توانایی خواندن کودکان را بهبود بخشد و اعتماد به نفس آنها را افزایش دهد.

2. بازی درمانی برای اختلال خواندن | درمان اختلال خواندن کودکان با بازی “پازل کلمه”:

در این بازی، کودکان باید با جابجایی بخش‌های مختلف یک کلمه، آن را تشکیل دهند. با انجام این بازی، کودکان به معنای کلمات و ترکیب حروف آنها توجه می کنند و مهارت خواندن آنها تقویت می‌شود.

3. بازی درمانی برای اختلال خواندن | درمان اختلال خواندن کودکان با بازی “پرسش و پاسخ”:

در این بازی، کودکان باید به سؤالاتی که در مورد یک متن پرسیده می شود، پاسخ دهند. این بازی به کودکان کمک می‌کند مفهوم مطلب را درک کنند و بازخورد دریافت کنند. این تمرین مهارت خواندن و فهم مطلب را در کودکان بهبود می‌بخشد.

4. بازی درمانی برای اختلال خواندن | درمان اختلال خواندن کودک با با بازی “قصه‌سرایی”:

در این بازی، کودکان باید داستان‌هایی را بنویسند یا بگویند. این فعالیت به کودکان کمک می‌کند تا مهارت خواندن و نوشتن خود را تقویت کنند و خلاقیت خود را در این زمینه بیان کنند.

5. بازی درمانی برای اختلال خواندن | درمان اختلال خواندن دانش آموز با بازی “کتابخوانی مشترک”:

در این بازی، یک کتاب را به همراه کودک یا دانش آموز مطالعه می‌کنید و درباره‌ی آن صحبت می‌کنید. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا تمرکز و تماس بین خواندن و مفاهیم را بیشتر کنند و دایره لغات و دانش عمومی خود را گسترش دهند.

6. بازی درمانی برای اختلال خواندن | درمان اختلال خواندن کودک با بازی “تشدید حروف”:

در این بازی، دانش‌آموزان باید حروف یا صداهای خاص را در حین ادای کلمه تشدید کنند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا تمرکز خود را بر روی صداهای حروف تمرین داده و مهارت تشخیص صداها و حروف را بهبود بخشند.

7. بازی درمانی برای اختلال خواندن | درمان اختلال خواندن کودک با بازی “جستجوی لغات”:

در این بازی، کودکان باید لغاتی را در یک متن یا محیط مشخص پیدا کنند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا تمرکز خود را بر روی کلمات و مفاهیم متن ارتقا داده و مهارت خواندن و درک مطلب را بهبود بخشند.

8. بازی درمانی برای اختلال خواندن | درمان اختلال خواندن کودکان با بازی “ترتیب زمانی”:

در این بازی، دانش‌آموزان باید رویدادها را در ترتیب زمانی صحیح قرار دهند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مفهوم زمان و ترتیب را درک کنند و مهارت درک مطلب و جریان متن را تقویت کنند.

9. بازی درمانی برای اختلال خواندن | درمان اختلال خواندن کودک با بازی “تلفظ صحیح”:

در این بازی، کودکان باید کلمات را به درستی تلفظ کنند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت تلفظ و تشخیص درست و غلط کلمات را تمرین کنند و خودآگاهی در تلفظ را بهبود بخشند.

10. بازی درمانی برای اختلال خواندن | درمان اختلال خواندن کودکان با بازی کلمات قافیه دار

با یک کلمه شروع کنید و از کودک خود بخواهید کلماتی را که با کلمه انتخابی هم‌قافیه هستند، بگوید. همچنین می‌توانید صدایی خاص را انتخاب کنید و از دانش آموزان بخواهید کلماتی را که حاوی آن صدا هستند،‌ پیدا کنند. در این بازی می‌توانید از منابع نوشتاری پر از قافیه‌های سرگرم‌کننده استفاده نمایید و از کودکان خود درخواست کنید تا کلمات قافیه‌دار را مشخص کنند. 

 

بازی‌های مذکور تنها نمونه‌ای از روش‌های درمانی برای اختلال خواندن هستند. بهتر است با یک متخصص یا روان‌شناس مشورت کنید تا برنامه درمانی مناسب برای نیازهای خاص شما تعیین کند. در این زمینه متخصصان ما در خانه مهر همیشه اماده ارایه مشاوره برای بهبود هر چه زودتر این اختلال خواندن در کودکان شما هستند. کافی ایت با شماره های مرکز مشاوره تماس بگیرید تا همکاران ما راهنمایی های لازم برای شروع مشاوره با متخصصان این زمینه را برای شما فراهم نمایند.